Dorota Kuś

radca prawny

Jestem absolwentką Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Prowadzę własną Kancelarię w Lublinie. Specjalizuję się w obsłudze prawnej przedsiębiorców w branży budowlanej oraz w zamówieniach publicznych.
[Więcej >>>]

Sklep

Co powinna zawierać ekspertyza techniczna? cz. 5

Dorota Kuś01 lutego 2021Komentarze (0)

Dzisiejszym wpisem kontynuuję cykl pt. Co powinna zawierać ekspertyza techniczna?

Przypominam, że sprawa nie jest oczywista, ponieważ przepisy nie zawierają odpowiedzi na to pytanie. W związku z tym zwróciłam się do kilkunastu powiatowych inspektorów nadzoru w całej Polsce, z  pytaniem w zawartym w tytule dzisiejszego wpisu.

Część z powiatowych inspektoratów udzieliła wyczerpującej merytorycznej odpowiedzi. Z czym możesz się zapoznać zaglądając np. tutaj.

Kto decyduje o tym, co powinna zawierać ekspertyza techniczna?

Część z powiatowych inspektorów nadzoru wskazała, że ocena prawidłowości zawartości ekspertyzy, należy każdorazowo do miejscowego organu prowadzącego konkretne postępowanie. Organ w oparciu o m.in. przepisy prawa oraz ocenę konkretnego stanu faktycznego, władny jest do zajęcia wiążącego stanowiska w takiej sprawie. Wymagana zawartość ekspertyzy będzie zależna od konkretnego postępowania administracyjnego. Może być  różna w zależności od oceny konkretnego stanu faktycznego.

Znalazły się też stanowiska przerzucające odpowiedzialność za zawartość ekspertyzy technicznej na jej autora. Nie mogę się z tym zgodzić. To organ jest gospodarzem postępowania administracyjnego i nakładając obowiązek sporządzenia ekspertyzy winien wskazać jej zakres. Ostatecznie ekspertyza stanowi podstawę do wydania decyzji legalizacyjnej, na podstawie której obiekt jest  dopuszczony budynku do użytkowania.

Należy zauważyć, że podstawowym obowiązkiem powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego jest nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, m.in:

  •  warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach budowlanych,
  • przy wykonywaniu robót budowlanych,
  • oraz utrzymywanie obiektów budowlanych.

To organy nadzoru budowlanego wydają decyzje o zakazie użytkowanie obiektu, jeśli  stan techniczny nie pozwala na bezpieczne użytkowanie i właściciel nic z tym nie zrobi.

Podsumowując, skoro decyzja legalizacyjna wydana w trybie uproszczonym stanowi podstawę do użytkowania obiektu, to organ, który ją wydaje winien zadbać o to by dopuścić do użytkowania te obiekty, które ze względu na stan techniczny rzeczywiście się do tego nadają.

Jeśli chcesz poznać odpowiedzi innych powiatowych inspektorów na pytanie zawarte w temacie zajrzyj tutaj. Zapraszam też na kolejne wpisy z tej serii:)

A może chcesz złożyć wniosek o legalizację, ale nie wiesz jak go przygotować. Jeśli tak jest to wiedz, że w moim sklepie znajdziesz gotowe wzory z obszernymi wyjaśnieniami.

Jeżeli wolałbyś, żeby ktoś zajął się tą sprawą za Ciebie,  zapraszam Cię do skorzystania z moich usług.

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Dorota Kuś Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 0 komentarze… dodaj teraz swój }

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Dorota Kuś Kancelaria Radcy Prawnego w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: